Sport i djeca Datum objave: 12.06.2017

Sport u dječjoj dobi dobar je za zdravlje i fitness. No nisu sva djeca jednaka. Pomozite svom djetetu da izabere pravu stvar za sebe: aktivnost, školu, rekreacijski centar... Možete mu i jednostavno omogućiti da se ispuše na svježem zraku.

Želite li obogatiti svoje dijete dugoročnom dobrobiti? Razmotrite dječje sportove i primjerene aktivnosti.

Kad roditelj hrabri i podupire svoje dijete, onda postoje mogućnosti da će se u djetetu probuditi pravi interesi. Odvedite dijete na lokalni sportski događaj i podijelite s njim / njom vlastite sportske interese.

Razmotrite  aktivnosti  koje  su  prikladne  dječjoj  dobi

Vaše će dijete prema određenom sportu ili aktivnosti pokazati preferencije, a uz to, imajte na umu i dob, zrelost te sposobnosti djeteta.

dob

(godine)

sport

vještine

obratiti

pozornost na:

aktivnosti održive

cijeli život

2 - 5
  • trčanje
  • (gimnastičko) bacanje
  • hvatanje
  • plivanje
osnovni pokreti
  • interes djeteta
  • stav trenera i okoline prema pojedincu
  • dijete i podupirati ga da ustraje i napreduje
  • utjecaj razvoja i puberteta na dijete
  • plivanje

 

  • hodanje

 

  • trčanje

 

  • bicikliranje

6 - 9
  • softball ili baseball
  • trčanje
  • nogomet
  • gimnastika
  • plivanje
  • tenis
  • borilačke vještine

popravljaju se pokreti, vještine i prijenos u druge sportove

10 - 12
  • nogomet
  • košarka
  • odbojka
  • kontaktni sportovi

jasnija vizija i zreli pogled na sportove

Dob  od  2  do  5  godine

Dijete koje je tek prohodalo i ono dijete koje je vrtićkog uzrasta svladava osnovne pokrete i još uvijek je premlado za većinu organiziranih sportova. Djeca koja su prohodala i sudjeluju u organiziranom sportu nemaju dugoročne prednosti po pitanju buduće sportske izvedbe.

U toj dobi, najbolje je nestrukturirano slobodno igranje, npr.:

  • trčanje
  • (gimnastičko) bacanje
  • hvatanje
  • plivanje

Dob  od 6 do  9 godina

Kako djeca odrastaju, tako im se popravljaju vizija, pozornost i prijenosne vještine (npr. bacanje u dalj). Bolja su i u slijeđenju uputa.

Razmotrite aktivnosti poput sljedećih:

  • softball ili baseball
  • trčanje
  • nogomet
  • gimnastika
  • plivanje
  • tenis
  • borilačke vještine

Oprezno s treningom snage. U redu ga je uključiti djetetu od 7 ili 8 godina ako je motivirano i ako se usmjerava na pravilnu tehniku i pokret.

Dob  od 10 do  12 godina

Do ove dobi, dijete ima zrelu viziju i sposobnost da razumije strategije u sportu. Ta su djeca uglavnom spremna na razvijanje složenih sportskih vještina (za npr. nogomet, košarku, hokej i odbojku). Treba imati na umu, međutim, da rast u pubertetu utječe na djetetovu koordinaciju i ravnotežu.

Nevezano uz to u kojem sportu dijete sudjeluje, potrebno je izgraditi dobre tehničke temelje i pokrete. Treneri i profesionalci u sportu (golf i tenis, npr.) mogu biti dobra pomoć.

Kontaktni  sportovi

Prije nego li uključite dijete u kakav kontaktni sport, uzmite u obzir njegovu ili njezinu dob, zrelost i fizičku veličinu. Je li za Vaše dijete dobar fizički kontakt, agresivnost i natjecanje? Hoće li njemu ili njoj to biti zabavno?

Djeca ulaze u pubertet u različito vrijeme. Može doći do drastičnih fizičkih promjena između djece istog spola, pogotovo dječaka. Ako se Vaše dijete natječe s ostalima koji su fizički razvijeniji i zreliji, onda se može lakše ozlijediti.

Usporedite  mogućnosti

Kad se sportovi uspoređuju, onda je potrebno razmotriti određene stvari:

  • U kojoj mjeri je Vašem djetetu određena aktivnost zabavna?
  • Naglašava li taj sport razvoj vještina prikladnih za dob Vašeg djeteta?
  • Sudjeluje li u aktivnosti / sportu svako dijete podjednako?

Izbjegavajte ohrabrivati preuranjenu specijalizaciju u jednom sportu. Fokus na jedan sport može spriječiti dijete da iskuša vještine i iskustva u ostalim sportovima. Prerana sportska specijalizacija može dovesti do stresa i iscrpljivanja.

Roditelj  treba  ostati  uključen

Dijete iskušava različite sportove, a roditelj treba razmisliti o nekoliko stvari, npr. o sigurnosti i o stilu treniranja.

Sigurnost

  • Da li trener pazi da igrači slijede pravila i koriste zaštitnu opremu?
  • Da li se igrači pravilno zagriju i ohlade prije i poslije svake vježbe / događaja?
  • Kad je vruće, pazi li trener na prikladnu hidrataciju, vlagu i temperaturu?
  • Je li dijete naučilo pravilne pokrete i položaj tijela?
  • Zna li trener spriječiti ili prepoznati potres mozga?

Stil  treniranja

Prisustvujte treningu ili razgovarajte s trenerom/icom kako biste odredili kakav je njegov / njezin stav. Koliko se svako dijete igra i kako se vrijeme za igru određuje? Viče li trener na djecu? Da li u igru uključuje samo iskusne igrače? To su neke stvari koje obeshrabruju dijete. Budite svjesni stava ako netko želi pobijediti pod svaku cijenu.

Sveukupno, budite pozitivni i ohrabrujte dijete. Trebate naglašavati napor, napredak i zabavu, a ne pobjedu ili osobnu izvedbu djeteta. Prisustvujte događajima i treningu koliko Vam raspored dopušta. Budite i sami dobar uzor svom djetetu.

Naravno, organizirani sport nije jedina mogućnost za zdrav život. Ako Vaše dijete ne zanima sport, onda pronađite neku drugu fizičku aktivnost — pogotovo neku koja je održiva tijekom odrastanja. Idite na obiteljsku vožnju biciklom, pješačite zajedno ili isprobajte penjanje po zidovima. Ohrabrujte dijete na aktivno provedeno vrijeme s prijateljima (npr. preskakanje užeta, lovica). Postoje i razne video igrice koje potiču zdravlje jer uključuju plesanje ili koju drugu vrstu pokreta.

Neke od održivih aktivnosti su plivanje, trčanje ili bicikliranje po susjedstvu. Imajte na umu zdravo kretanje kojim ćete ostvariti benefite u cijelom životu.

IzvorChildren and sports Choices for all ages, Mayo Clinic Staff

Pročitaj i:

Koordinacija

Propriocepcija

Moderno dijete

S treninga