Datum objave: 14.03.2017

Relativno nedavno u medijima se pojavio članak o muškarcu koji se upustio u uličnu tučnjavu kako bi pomogao napadnutoj ženi. ,,Spasilac”, koji se navodno bavi borilačkim vještinama, pritom je 4 puta uboden nožem, ali je brzom liječničkom intervencijom spašen. U članku dalje navode kako se pravni branitelj napadača pozvao na prekoračenje granica nužne obrane. Budući da postupak još uvijek traje i same informacije dolaze posredno iz medija, ovdje se nećemo baviti tim slučajem niti ga komentirati. Doduše, postavlja se pitanje gdje su granice nužne obrane? Kako u Krav Maga trening uklopiti i zakonske odredbe?

Master Eyal Yanilov uvijek naglašava da se Krav Maga mora prilagoditi zakonima države u kojoj se podučava. Ovdje kao primjer možemo navesti različitost pravnih normi u SAD-u naspram pravnih normi kontinentalne Europe.

Kazneni zakon u članku 29.(1) kaže: ,,Nema kaznenog djela kad je počinitelj postupao u nužnoj obrani.” Nadalje, definira nužnu obranu u 2. stavku: ,,Nužna obrana je ona obrana koja je prijeko potrebna da počinitelj od sebe ili drugoga odbije istodobni ili izravno predstojeći protupravni napad.”
Usporedimo li neke tehnike koje uvježbavamo vidjet ćemo da, ukoliko ih pravilno izvodimo i primjenjujemo, neće doći do kršenja ovog zakona. Primjerice obrana 360°. Branite se i napadate napadača istovremenim napadom. Tehnika s P3 stupnja, gdje napadač napada s nožem s udaljenosti veće od 2 metra primjer je ,,izravno predstojećeg protupravnog napada”. Isto bi bilo s palicom i drugim napadima u kojima napadač prijeti ili napada s veće udaljenosti.

Da bismo razumjeli Krav Maga sustav, moramo se podsjetiti na 3 faze sukoba: pre-fight, fight i post-fight te pre-confrontation kao poseban segment situacije u kojem sukoba nema.

Zašto je sve to bitno? Zato što verbalni napad još nije uvijek napad i vi ne biste smjeli krenuti prema napadaču ako napad BAREM izravno ne predstoji. U situacijama gdje napadu prethodi nekakvo vrijeđanje, jako je bitno da NE idete prema napadaču, kako biste mu ,,rekli” nešto jer, iako on prvi udari, velika je vjerojatnost da se to na sudu neće smatrati nužnom obranom. Zato, na treningu treba pozornost obratiti i na pre-confrontation i pre-fight. Pre-confrontation je situacija u kojoj ste vi prepoznali mogućnost sukoba i izbjegli je, dok je pre-fight situacija gdje je sukob već započeo, ali još nije prerastao u fizički sukob. U pre-fightu cilj vam je spriječiti prerastanje u fizički sukob kroz razgovor i smirivanje. Tako da vrijeđanje napadača i kretanje prema njemu eskalira u sukob, a iako je on prvi udario, postoji vjerojatnost da se nećete moći braniti nužnom obranom. On može tvrditi da ga je vaša kretnja prema njemu prestrašila, te da je smatrao da ćete vi njega napasti. Preporuča se, ako se već niste dali u bijeg, da ostanete gdje jeste ili se povučete na bolju poziciju uz verbalno smirivanje napadača ili traženja pomoći (što glasnije).

Ovdje naravno govorimo o idealnim (nerealnim) situacijama, što znači, puno svjedoka i audio-video snimka. Svaki pokret je zabilježen i može se dokazivati. Takvih situacija najčešće nema, ali dobro je imati na umu koja su vaša prava.

Fight. Taj je dio pravno uređen na jednak način u velikom broju zemalja, te su im tehnike prilagođene. Samim uvježbavanjem steknete pravilan odgovor. Primjerice, nećete jednako odgovoriti na napad nožem ili na hvat za majicu / rukav. Prvo se može tretirati kao pokušaj ubojstva dok je drugo uspostavljanje neželjenog kontakta. Naravno da taj hvat za majicu može eskalirati u ozbiljniji napad. Samim prepoznavanjem napada i reagiranja u skladu s time zadržati će vas čistim pred očima zakona.

Svaka tehnika ima finishing mode ili završni dio. U većini je slučajeva svaki put drugačiji. Uostalom, i potiče se da se finishing mode prilagodi situaciji. Vrlo je bitno da u taj dio ponavljanja ne ubacujete radnje koje prekoračuju granice nužne obrane. U velikom stresu ćete napraviti ono što ste i uvježbali, mišićna memorija preuzima. Primjer: na treningu radite obranu od palice, oduzmete palicu, te nastavite udarati palicom napadača još nekoliko puta po glavi. Ili kod napada nožem, oduzmete nož te napadača ubodete nekoliko puta. Takvim uvježbavanjem na treningu može se dogoditi da prilikom stvarnog napada reagirate na taj način, čime biste prekoračili granice nužne obrane. Možete se pozivati na 3. stavak članka 29. KZ koji kaže:

,,Počinitelj koji je prekoračio granice nužne obrane može se blaže kazniti, a ako je do prekoračenja došlo zbog jake razdraženosti ili prepasti prouzročene napadom, može se osloboditi kazne.”

Problem je što u tom slučaju teret dokazivanja pada na vas.

Mnogi se povode za uzrečicom:

,,Better to be judged by twelve than carried by six.”

Imajte na umu da pravilnim uvježbavanjem možete izbjeći i da budete žrtva i da poslije imate zakonskih problema koji vam mogu zagorčati život. Zašto biste, pored toga što ste zbog napada doživjeli stres te psihičke i fizičke posljedice, morali još ispaštati pred sudom? Iako to nije bila vaša krivica. Mi vas treniramo, a vi donosite odluke što ćete s tim znanjem.

Dino Skorić, instruktor Krav Maga Extreme centar Rijeka

Pročitaj i:

Eyal Yanilov

Pre-fight i post-fight

Reakcije na strah