Datum objave: 07.10.2022

Većina roditelja je doživjela da dijete instruktorima/učiteljima/odgajateljima prepriča neki razgovor koji se dogodio kod kuće. 
Ili situaciju kada dijete ponovi doslovno neke riječi koje smo uputili supružnicima ili drugom djetetu. Često kažemo da "djeca upijaju kao spužve" i nismo ni svjesni što sve od naših postupaka zapamte.

Opažate li u vlastitom ponašanju, stavovima ili vrijednostima nešto što ste naučili od svojih roditelja?
Jeste li ikad na novom radnom mjestu promatrali kako se ponašaju ostali zaposlenici, pogotovo oni uspješni pa se i vi pokušali ponašati na sličan način?

 

Kako djeca uče?

Djeca uče na više načina:

  • preko iskustva s određenim podražajima,
  • preko posljedica vlastitog ponašanja,
  • prilikom rješavanja problema i sl...
     
  • Važan dio učenja odvija se u interakciji osobe i njezine socijalne okoline pa dijete uči od MODELA (npr. od trenera koji mu pokazuje određene pokrete), a ponekad samo imitira model bez potpunog razumijevanja tog ponašanja (npr. dvogodišnje dijete koje uzima štapić i “popravlja” svoju igračku kao što je vidjelo svoje roditelje kad koriste alat). Djeca promatrajući mogu uzimati u obzir i posljedice koje je model doživio za svoje ponašanje (npr. je li lik u filmu bio “nagrađen ili kažnjen” kada se ponašao agresivno).
     
  • Još jedan način učenja uključuje situacije kad nam netko daje upute (npr. koje je sve dokumente pripremio i s malo čekanja riješio sve što treba na poreznoj upravi).

Obitelj kao snažni model učenja

Koje su vam bile važne osobe dok ste odrastali?
Dijete uči od vas-roditelja, zatim sestara i braće, vršnjaka, učitelja, odgajatelja, slavnih osoba i sl.

Postoje razvojne zadaće koje dijete u određenoj dobi treba dostići, ali postoje i velike individualne razlike pa dijete treba gledati u kontekstu njegovih osobina, interesa, okoline u kojoj odrasta. Autorica ovog teksta zato vam i postavlja puno pitanja, jer će svaki roditelj poznajući svoje dijete i samog sebe dati jedinstven odgovor.

Pokušajte zamisliti svoje dijete za pet ili petnaest godina. Što biste željeli da postigne?
Fokusirajući se na vlastito ponašanje, sada i ovdje, možete mu pomoći na tom putu. Dijete će puno naučiti promatrajući vaše ponašanje.


Naravno, treba uzeti u obzir RAZVOJNE FAZE (radi li se o trogodišnjaku u fazi negativizma ili adolescentu koji zahtjeva vlastitu slobodu). Želite li da dijete nauči donositi zdrave odluke, na konstruktivan način rješavati probleme, zauzeti se za sebe, sklopiti prijateljstva?

Važno je kakav vi stav imate

i kako ga pokazujete u odnosu na npr. provođenje slobodnog vremena (krećete li se, odlazite li u prirodu, vježbate li, hranite li se zdravo). Ako vi kod kuće jedete puno grickalica, teže ćete usaditi djetetu zdrave navike hranjenja. Važno je da ste se i sami spremni držati pravila koje donosite.

Slično je sa pristupom rješavanju problema - dijete promatra kako vi reagirate kada stvari ne idu onako kako ste planirali, kako reagirate kada vas netko uvrijedi ili traži od vas nešto što zapravo ne želite, promatra i kako komunicirate s prijateljima i održavate prijateljstva.

To ne znači da će vas dijete trebati u svemu slijediti i biti apsolutno poslušno.

Možda ga želite naučiti i da kritički promišlja situaciju i ne prihvati sve što mu se kaže?
Isto tako, vi možete saslušati njegove argumente i mišljenje, ali to ne znači da ćete popustiti u nekom svom zahtjevu.


Socijalne vještine

Ovdje je najviše riječ o socijalnim vještinama - pa zašto su socijalne vještine toliko važne? One pomažu djetetu u nošenju sa zahtjevima koje pred njega stavlja okolina, a uče se od rođenja.

Od vas dijete uči strpljenje, slušati, pomagati, izražavati tugu.

Kao što to Jesper Juul navodi - djeca zbilja surađuju s odraslima i na načine koji nam laskaju, ali i kada kopiraju ponašanja koja bismo radije zadržali za sebe. Uzor djetetu ste vi, kada izražavate svoje potrebe i kada govorite o vlastitim mislima i osjećajima (bilo da se radi o ugodnim ili neugodnim događajima).

Što kada je vrijeme za spavanje, a dijete se sjeti da je zaboravilo napisati domaću zadaću? Što vi činite kada ste zaboravili na neki zadatak na poslu? Što kada uskoro dolaze gosti, a zaboravili ste izvaditi namirnice iz zamrzivača? Uz razgovor o tome kako se rješavaju problemi i aktivno poticanje djeteta na promišljanje i odlučivanje, važno je da dijete vidi i vas kako se nosite sa svakodnevnim problemima.

Zajedno primjenjujte strategije - stani i razmisli, nađi rješenje i primijeni ga!

Kada vi na probleme gledate kao na priliku da se nešto postigne, kada vjerujete kako problemi imaju rješenje i upuštate se u njihovo rješavanje dajete jasnu poruku djetetu što sve može učiniti.

Autorica: Dobrila Zvonimira Paulić, magistra psihologije


LITERATURA

  1. Cefai C. i sur. (2015.) RESCUR: Na valovima. Kurikul otpornosti za predškolsku i osnovnoškolsku dob. Priručnik za roditelje. Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
  2. Čorić Špoljar, R. (2020.) Štrebanje i igranje: Kako je sve to učenje? Poliklinika za zaštitu djece Grada Zagreba. https://www.poliklinika-djeca.hr/za-roditelje/skola/strebanje-i-igranje-kako-je-sve-to-ucenje/
  3. Dejanović, Šagadin, T. Naučite svoje dijete donositi zdrave odluke. Tesa. https://www.tesa.hr/naucite-svoje-dijete-donositi-zdrave-odluke/
  4. Juul J.(2001): Vaše kompetentno dijete.Educa.Zagreb
  5. Socijalne vještine djeteta –vodič za roditelje. Poliklinika za zaštitu djece Grada Zagreba,Zagreb,2015. https://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/socijalne-vjestine-djeteta/
  6. Zarevski, P. (2002.) Psihologija pamćenja i učenja. Naklada Slap. Zagreb