Datum objave: 31.12.2020

Elementarne nepogode i izvanredne okolnosti nerijetko stvore podijeljene osjećaje u ljudima:
strah, stres, šok, ali i buđenje nagona za preživljavanje.

Razumjeti kaos

Vrlo je učestalo da nakon takvih situacija nastane kaos jer je to prirodna ljudska reakcija. Ne postoji osoba koja se ne boji, pitanje je samo kako će se pojedinac nositi sa strahom, adrenalinom i nepoznatim situacijama. No upravo zato što svaka osoba reagira prema naučenom/refleksnom te prema iskustvu, potrebna je struktura koja bi uvela organiziranost unutar kaosa. Zato postoje institucije kojima je prvotni cilj upravljanje kaotičnom situacijom.  S obzirom da je institucija skup pojedinaca s iskustvom/stručnjaka, ponovno je prirodno da njihov rad ima nedostatke, no u usporedbi s neorganiziranim djelovanjem rezultati i rješenja su nemjerljivo drugačiji.

Kada se nalazimo na licu krizne situacije možemo biti ili dio problema ili dio rješenja. Da bi postali dio rješenja moramo ući u strukturu. To ne znači da moramo biti dio neke organizacije, ali moramo bit strukturirano na raspolaganju za konkretnu akciju.


Profilirati relevantne informacije

Kada se nalazimo u problematičnoj situaciji, tj. ljudi oko nas, prirodna želja je pomoći. No profiliranje relevantnih informacija, pogotovo u vremenu interneta i brze dostupnosti, nije uvijek lako. Često ćemo čuti da se pojavljuju lažni brojevi računa, screenshotovi bez datuma, vremena i autora, slike za koje nismo sigurni jesu li s mjesta događaja i sl. Sve stvari koje dopiru do nas nazivamo podaci. No to što je nešto podatak, ne znači nužno i da je informacija.

Da bi podaci bili informacije moramo provjeriti sljedeće stavke:

  • Vjerodostojnost izvora: Je li osoba koja nam daje podatke nama poznata? Je li to osoba koja nam je bliska ili "od kumovog kuma kum..."? Je li podatak o našem prijatelju Marku ili je o Markovom susjedu koji ima prijatelja koji je blizu susjeda od unesrećene osobe?
    To znači da je potrebno provjeriti koliko je dugačak lanac do krajnje osobe u našem podatku. Ako je lanac predugačak informacija uglavnom nije točna.

  • Relevantnost: na primjeru nedavnog nesretnog niza potresa možemo vidjeti kako izgleda relevantna informacija. Ako je našem  Marku iz primjera stradala kuća, ali ima rezervnu odjeću i hranu, onda je relevantnost informacije treba li njemu još odjeće ili folija, cerada i pomoć oko kuće. Ukoliko je njegovom susjedu Ivanu potrebna pomoć sa stokom, je li relevantno njemu za pomoć donijeti hranu za mačke?
     
  • Vrijeme reakcije: posljednje što treba imati na umu je vrijeme kada informacija dolazi do nas, u odnosu na vrijeme naše reakcije. Kroz društvene mreže često kruže fotografije i screenshot-ovi bez provjerenog vremena i je li taj poziv upomoć aktualan. To znači da je možda Marko koji jučer nije imao gdje spavati, sada smješten na sigurno, te mu umjesto odjeće i hrane trebaju volonteri kako bi se što prije vratio u svoj dom.

Pružanje pomoći

Koliko god se čini jednostavnije djelovati "na svoju ruku", strukturirana pomoć je najdugotrajnija, a pojedinačna pomoć je relevantna ukoliko smo u izravnom kontaktu s unesrećenima.

I pojedinci mogu pružiti strukturiranu pomoć:
Ako želimo maksimizirati našu pomoć, možemo preuzeti inicijativu i u potpunosti organizirati ljude oko sebe (npr. kolege alpiniste), provjeriti njihove vještine i kompetencije te prijaviti svoj tim relevantnim službama. U tom slučaju je potrebno ostaviti svoj kontakt službama i u potpunosti preuzeti ulogu koordinacije svojom grupom. U tome nam može pomoć osoba od povjerenja koju poznajemo i koja se nalazi na licu mjesta.

Kada govorimo o pružanju pomoći, bitno je da se problemi rješavaju po prioritetima: uvijek su na prvom mjestu životi i sigurnost, a zatim postavljanje logistike i komunalne infrastrukture, sanacije, te naposljetku dugoročna rješenja.

Zašto je bitno ne preskakati ove korake?
Upravo iz razloga da npr. u slučaju intenzivnog potresa ne zatvorimo ceste vlastitim autima i bagerima koji započinju radove, a nismo još izvukli sve žrtve na sigurno ili moramo osloboditi put hitnim službama.

Na posljetku, bitno je da ukoliko smo odlučili pomoći, stavimo svoju pomoć na raspolaganje dugoročno kako bi se novonastali problem riješio do zadnje faze. Upravo zato što se vrlo često dogodi stihijski početak, međutim bitno je da unesrećeni dobiju brzu, strukturiranu i dugotrajnu pomoć.

 

Vaš Krav Maga team.


Pročitaj i: