Datum objave: 14.06.2017

Tri načina suočavanja sa stresom

Suočavanje može značiti pokušaj da se stresna situacija izbjegne, tolerira, promijeni, prihvati ili da joj se umanji važnost. Koncept je, dakle, zamišljen kao pokušaj promjene percepcije o izvoru stresa ili prijetnje. Drugim riječima, suočavate se s emocijama koje prate stresnu situaciju. Radi se ili o promjeni vaše vlastite emocionalne reakcije (suočavanje na razini emocija) ili o eliminaciji stresora (suočavanje na razini problema). No, nije dovoljno samo misliti pozitivno, već treba razmišljati konstruktivno, ključ je u traženju odgovora na postavljene izazove. Potrebno je imati mentalitet za suočavanje sa stresom pomoću kojeg ćete izazove percipirati kao izazove, a ne prijetnje, te imati dovoljno vjere da ćete probleme moći riješiti. Sve se svodi na jednu važnu stvar: ako niste koncentrirani na konkretan izazov, već na svoje emocije, vjerojatno ćete imati problema u prolasku kroz mentalni trening. Štoviše, to vam može stvoriti dodatne probleme ako i kad se susretnete sa stresnom situacijom u vašem svakodnevnom životu. Postoji veći broj tehnika disanja i relaksacije koje vam pomažu da ostanete fokusirani čak i u stresnim situacijama. Tek kad ste u stanju ostati fokusirani na izazov, što se naziva pomnost, možete isprobati i druge oblike mentalnog treninga.

Unutar KMG-a radimo na mentalnim treninzima kroz tri pravca (grupe) koji kombinirano pomažu da se uspješno suočite sa stresom i kontrolirate svoje strahove:

  • kontrolirana agresija, hrabrost, ustrajnost i odlučnost
  • opuštanje, disanje, govor tijela, unutarnji dijalog/monolog i ublažavanje negativnih emocija
  • usredotočenost, samokontrola, raspon pozornosti i koncentracija

U nastavku možete pronaći primjere nekih vježbi koje koristimo u KMG sustavu za povećavanje vaših sposobnosti suočavanja sa strahom i stresom. Možda nećete odmah prepoznati sve vježbe. Navodimo ih samo kao primjere da vam približimo gore navedena tri pravca u kojima se provode mentalni treninzi. Imajte na umu da neke se od vježbi mogu koristiti i u drugim grupama treninga, ponekad i u sve tri.

Kontrolirana agresija, hrabrost, ustrajnost i odlučnost

Svrha ovih vježbi je, jednostavno rečeno, povećati sposobnost pojedinca da ostane u borbi, situaciji kad se mora obraniti, odnosno da ne odustaje. Važno je naglasiti da morate biti u stanju kontrolirati svoju agresiju. Drugim riječima, ne smijete izgubiti kontrolu pod stresom. Istovremeno, uz zadržavanje kontrole, morate dati svoj maksimum. Primjeri vježbi za treniranje izdržljivosti i agresije:

  • mentalna čvrstoća i hrabrost
  • kontrolirana agresija, upornost, odlučnost i hrabrost
  • od markiranja do probijanja
  • napadi na mete u punoj brzini
  • jurnjava – vježbe koje uključuju natjeravanje / hvatanje
  • probijanje kroz gomilu
  • zaštita ili prevladavanje zapreka i otpora
  • jurnjava i hvatanje u gužvi – prolazak kroz grupu ljudi koji pružaju otpor

Opuštanje, disanje, unutarnji dijalog/monolog, ublažavanje negativnih emocija

Cilj ovih vježbi jest postići dodatnu kontrolu uma kroz kontrolu disanja, smanjenje unutarnjeg monologa, bolju memoriju i vizualizaciju. Primjeri vježbi za treniranje relaksacije / opuštanja i govora tijela:

  • klasično (mentalno) uvjetovanje
  • označavanje i određivanje vlastitih emocija
  • vježbe disanja
  • principi vizualizacije:
     vizualizacija situacije; vizualizacija protivnika
     povećavanje sposobnosti vizualizacije
     vizualna memorija i dugoročna memorija
  • izvanredna samokontrola; opuštenost, spremnost i pozornost; uzbuđenje/napetost, mentalna ravnoteža
  • govor tijela/stav koji mijenja mentalno stanje
  • prihvaćanje mogućnosti poraza i učenje iz gubitka
  • wet t-shirt drill – napadanje pod stresom

Usredotočenost, samokontrola, raspon pozornosti i koncentracija

Cilj ovih vježbi jest povećavanje sposobnosti koncentracije, usredotočenosti, donošenja odluka pod stresom, kao i širenja raspona pozornosti te nadvladavanje negativnih / destruktivnih emocija (poput straha) koji se mogu pojaviti u stresnim situacijama. Primjeri vježbi za treniranje fokusa (usredotočenosti), samokontrole i raspona pozornosti:

  • koncentracija i fokusiranje
  • prevladavanje destruktivnih emocija
  • kontrola i smanjivanje unutarnjeg dijaloga
  • nadvladavanje destruktivnog i pesimističnog unutarnjeg monologa
  • fokusiranje – tijelo, govor i um
  • donošenje odluka u stresnim uvjetima
  • identificiranje agresivnosti (stav ili geste) dok pričate priču
  • slow fight dok pričate priču – odgovaranje na pitanja u priči o istom
  • slow fight dok slušate priču (treća osoba govori) – može biti i više priča odjednom
  • izvođenje osnovnih tehnika samoobrane pri punoj brzini (napadi su nepoznati) dok slušate priču od treće osobe – poslije odgovarate na pitanja o priči ili je ponavljate
  • kontrola vlastitog ega

Jeste li znali da je nekoliko minuta gledanja u jednu točku na zidu tehnika s Gradute 5 stupnja? Svrha ove tehnike je stišavanje unutarnjeg dijaloga koji se odvija u vašoj glavi. Njome preuzimate kontrolu nad sobom i postajete više usredotočeni što će vam pomoći kad se susretnete s teškom situacijom.

Zaključak

S vremena na vrijeme svi se suočavamo sa strahom i stresom. Intenzitet osjećaja straha ovisit će o tomu koliko ste stresno percipirali specifičnu situaciju, što će pak ovisiti o vašem iskustvu i mentalnom treningu. Kroz mentalni trening dobit ćete sposobnost promjene vaše percepcije o situaciji, pa ćete u krajnjem slučaju i bolje funkcionirati pod stresom. Sve se svodi na sljedeći zaključak – strah koji osjetite bit će znatno manji nego prije.

General Patton je jednom rekao: 

„Jednu stvar moraš napraviti ako misliš pobijediti u borbi. Um mora voditi tijelo. Nikad nemoj dopustiti da tijelo govori umu što će napraviti.“ 

Ovo se ne odnosi isključivo na vojno osoblje u ratnom sukobu, vaša bitka može biti i drugačija. Možete biti borac koji ulazi u ring ili izaći držati govor / prezentaciju pred 200 ljudi ili tražiti od šefa povišicu ili se prepirati s osobom koja vas ne želi slušati itd.

Ako se zaustavite na trenutak i razmislite, siguran sam da ćete otkriti kako svakodnevno sudjelujete u nekakvim borbama koje uopće ne moraju biti fizičke prirode. Zbog toga vam je potreban mentalni trening, kako biste pobijedili u svim svojim bitkama.

Autor: Ole Boe

Pročitaj i:

I dio

II dio

Reakcija tijela u opasnosti

Krav Maga borbeni mentalitet

Od početnika do eksperta