Datum objave: 16.02.2017

U priloženoj tablici mogu se vidjeti koji se oblici sparinga koriste u KMG-u, koji su im ciljevi, kojom se brzinom izvode te na kojem Krav Maga stupnju. Naglasak je: na prvom stupnju (slow fighting) kontakt je 100 %-an, što zvuči grubo, ali pri toj će brzini (20 - 30 %) snaga udaraca biti podnošljiva za početnika.

Krav Maga slow fight light fight medium fight hard fight full contact
brzina 20 - 30 %
sporo
79 - 90 %
srednje - brzo
ovisno o stupnju
40 - 60 %
brzo
70 - 90 %
 
maksimalno
jačina kontakta 80 - 100 % 
full contact
10 - 20 % 
lagano
30 - 50 %
srednje
60 - 80 %
dogovor između partnera
80 - 90 %
osim u glavu
cilj kretanje, zbjegavanje i obrane od napada, korištenje pravilnih napada podizanje razine pritiska u borbi, brže izvođenje dodatni pritisak, otpornost na udarce, izbjegavanje udaraca, otpor mentalnom pritisku još veći pritisk, otpornost na udarce, odlijevanje mentalnom pritisku otpornost na pritisak, mentalno i tjelesno funkcioniranje u što realnijim uvjetima
usmjereno na učenje učenje učenje / borba borba / učenje borba
KMG level P3 P4 G1 G1 i više G3 i više
oprema potrebna minimalna zaštita (za zube, genitalije i potkoljenice, MMA rukavice) ista

ista, uz obavezno boksačke rukavice (10 oz i više)

ista potrebna potpuna zaštita za cijelo tijelo

Napomena:  Vrijeme kad se počinje s različitim vrstama sparinga ovisi od osobe do osobe. U tablici su navedene preporuke kako se koja vrsta sparinga pojavljuje na stupnjevima prema službenom kurikulumu (medium kategorija je dodana kao dodatni alat za napredak i ne nalazi se u službenom kruikulumu). Također, brzina i jačina udarca izražena kroz postotke može varirati kod različitih polaznika.

Osim ovog, sparing može biti tematski usmjeren; u različitim okruženjima i uz korištenje oružja jednog ili oba partnera (nož / palica). Također, moguće je sparirati i protiv više partnera odjednom. Međutim, glavni fokus ovog članka jest sparing 1 na 1 kako bi usavršili tu vještinu.

Podijelit ćemo sparing u dvije glavne kategorije:

  • sparing / borba za trening (usmjereno na: učenje, učenje / borba i borba)
  • sparing / borba za testiranje (usmjereno na: borba / učenje)

Sparing za trening

Usmjeren na: učenje i učenje / borba

Glavni je cilj ovih vrsta sparinga unutar KMG-a da pripremi polaznike na stvarne situacije i istovremeno unaprijedi određene vještine. Nivo pritiska / stresa u sparingu trebao bi odgovarati stupnju partnera i ciljevima kojima je usmjeren. Primjerice, ako više tražimo tehnički pristup, kroz koji polaznici mogu isprobati nove tehnike, onda im to treba i omogućiti.

Ako se vratimo na tablicu, vidjet ćemo da KMG ima oprezan pristup sparingu, dozira ga se postupno, manjom brzinom i pritiskom kako bi polaznici svladali tu vještinu. Pritom imaju priliku vježbati rad nogu, obrane i napade te borbene sposobnosti pod pritiskom, izvan zone ugode.

Ovo se radi kako bi se poboljšale sposobnosti reakcije na napade i kako bi središnji živčani sustav funkcionirao na nivou višem od onog s početka treninga. Ako jedan od partnera postane prežestok i podigne razinu stresa prerano u treningu, aktivirat će se tjelesni odgovor popularno nazvan ,,borba ili bijeg". Zbog povećanog lučenja hormona, fokus treninga (ako uzmemo da je sparing samo vježba) prebacit će se s učenja na borbu. Samo po sebi ovo ne mora nužno biti loša stvar, ali u ranijim fazama učenja to negativno utječe na stjecanje novih vještina i u konačnici dugoročno ometa napredak polaznika.

Na treningu nema pobjednika

Ako dobro razmislite, shvatit ćete jednu jednostavnu stvar. Na treningu radite s partnerom, osobom s kojom volite trenirati. Vjerojatno želite i nastaviti trenirati, želite postati bolji i napredovati zajedno. Kako biste osigurali da iz svakog treninga izvučete najviše, držite se nečeg što mi je Eyal rekao kad sam posjetio Izrael 1995. –

„Da bi se naučio boriti, moraš učiti iz poraza.“

Ako prihvatite činjenicu da ćete možda izgubiti, to će vam pomoći da se mentalno razvijete, da shvatite vlastite slabosti, naučite kako ih ispraviti i otvorite put napredovanju.

Osim što će vjerojatno aktivirati reakciju ,,borbe ili bijega", povećani pritisak u sparingu, koji inicira jedan partner, pretvorit će trening u natjecanje. Opet, ne mora to nužno biti loše, ali za potrebe učenja daleko je od idealnog. Neovisno o kakvoj se vrsti sparinga radi, sve imaju cilj da polaznici nešto nauče. Kako bi efekt bio maksimalan, partneri moraju jedan drugom pomoći u tom procesu, ali da istovremeno ostanu fokusirani i na vlastiti napredak. Ovo osiguravamo jednim jednostavnim pravilom. Polaznik s najmanje iskustva određuje brzinu rada i jačinu kontakta u sparingu. Na ovaj će način oba partnera steći novo iskustvo, umjesto da jedan radi i napreduje nauštrb drugog. Ovaj s više iskustva pritom ima priliku isprobavati nove stvari (obrane i napade) te istovremeno svog partnera s manje iskustva upoznaje s tim novim stvarima.  

Stres i središnji živčani sustav

Što više sparirate, veći je i pritisak kojem ste izloženi, što će vam s vremenom pomoći da reagirate na probleme sve brže i brže pod sve većim pritiskom. Što više usavršavate ovu vještinu, to će vam i druge stvari biti lakše.

Dozvolite mi da vas upoznam i s nekim vlastitim iskustvima. Sparirao sam kroz Krav Maga i MMA dugi niz godina (KM 1994. - 2010., MMA 1999. - 2010.) prije svoje profesionalne MMA borbe. Borio sam se još dvaput 2010. i 2011.

Kroz te sam borbe shvatio dvije važne stvari

  • Prije toga nikad nikog nisam udario pri punoj brzini i snazi i nitko to nije pokušao napraviti meni. Kao što znamo, zbog sigurnosti na treningu nikad ne spariramo punom snagom.
  • Nakon što sam osjetio punu brzinu i punu snagu, u oba smjera, moj je mozak počeo raditi brže kad sam se vratio spariranju na treningu.

Uzmimo primjer: vozite 250 km/h i onda spustite brzinu na 100km/h, sve će se činiti lakšim jer je mozak prije toga naučio raditi na višem nivou. Za mene je ovo bilo vrlo vrijedno iskustvo koje mi je pomoglo u razvoju.

Sparirajući kroz trening moramo podizati intenzitet, brzinu, snagu kako bismo dosegli viši nivo, ali nikad ne smijemo izgubiti kontrolu i smisao za sigurnost. Sparing / borba je iznimno bitan alat koji polaznike ili tjera naprijed ili lomi, ali je alat kojim možemo doći do zadanog cilja ukoliko ga koristimo pravilno. Sparing mora biti podređen cilju treninga / vježbe i iznad svega iskustvu polaznika u grupi!

Ako se različiti tipovi sparinga koriste na inteligentan način, kroz pravilan razvoj i rast intenziteta / brzine / jačine / pritiska, naši će polaznici biti u mogućnosti vježbati borbene sposobnosti pametno i sigurno, bez straha od ozljeda, čime im pomažemo da dobiju maksimum iz svog treniranja.

Sparing za testiranje

Sparing/borba na testiranju je potpuno druga stvar. Ovdje želimo vidjeti efikasnost na svim razinama i sposobnosti polaznika u borbenoj situaciji koja je realistična koliko god može biti, a sve uz kontrolu i sigurnost za oba partnera. To iskustvo ne gledamo kao usmjereno na učenje / borbu (trening), već je usmjereno na borbu / učenje. Ovo je najbliže što se možete naći realnoj borbi unutar sigurnosti KMG-a, nalazite se u situaciji u kojoj morate iskoristiti sve naučeno na treningu i pokušati pobijediti.

Što tražimo od vas kroz sparing na testiranju?

Brojne kvalitete, pa da spomenemo samo neke:

  • sigurnost (za partnere, sigurnost od ozljeda)
  • kontrola
  • snaga, jačina udarca
  • brzina
  • eksplozivnost
  • kretanje
  • odlučnost
  • izdržljivost
  • mentalne sposobnosti
  • borbene sposobnosti

Sigurnost

Bez daljnjeg, sigurnost je krucijalan dio svakog treninga unutar KMG-a, posebno kad se radi o sparingu i borbi!

OPREMA ZA SPARING

Autor originalnog teksta: Tommy Blom, trenutno na Expert 5 stupnju, što je najviši stupanj dodijeljen polazniku / instruktoru izvan Izraela. Počeo je trenirati Krav Maga pred više od 20 godina (1994.) i završio instruktorsku obuku 1996. godine. Osim što radi u KMG-u, Tommy još surađuje s organizacijama StrongFirst, Primal Move i FMS (Functional Movement Systems) i bivši je profesionalni MMA borac.

 

Pročitaj i:

Partner na treningu

Može li problem biti dobra stvar?

Reakcija tijela u opasnosti

Kako će ti mentalni trening pomoći da budeš bolji borac?