Prehlada Datum objave: 02.11.2017

Obična prehlada blaža je akutna virusna infekcija sustava za disanje. Prati je većinom grlobolja, curenje i začepljenost nosa, a najčešće traje oko tjedan dana. Ponekad teži simptomi obične prehlade mogu biti čak i znak gripe. Ako simptomi prehlade traju dulje od dva tjedna, to je najčešće alergija, a ne prehlada. Inkubacija kod prehlade traje nekoliko dana. Simptomi prehlade: većinom kašalj, blagi umor, učestalo kihanje i normalna do blago povišena temperatura. Za malu djecu blaga prehlada može biti jako opasna, a djeca je mogu dobiti 6 do 10 puta u godini dok odrasle osobe oko 5 puta.

Gripa je zarazna bolest primarno dišnog sustava. Uzrok je virus koji se prenosi

  • kapljicama u zraku od kihanja ili kašljanja zaražene osobe
  • rukama po ustima ili nosu uz prijenos virusa sa zaraženih predmeta

Većina se od gripe oporavi unutar sedam dana. Starije osobe te oboljeli od astme, srčani i plućni bolesnici mogu doživjeti komplikacije u obliku bronhitisa ili upale pluća. Imunitet se može steći protiv određenog tipa virusa gripe, ali taj imunitet nije doživotan. To znači: od jednog tipa gripe ne može se oboljeti dva puta u istoj sezoni, ali je ipak moguće nekoliko puta tijekom života.

Prevencija

  • Izbjegavanje dodirivanja rukama lica i izbjegavanje kontakta s ljudima koji kašlju i kišu.
  • Unos dovoljne količine vode.
  • Dobre higijenske navike. Redovito pranje ruku do lakta. Mjesta na kojima se bakterije najviše skupljaju su podlaktice, dlanovi, stražnja strana koljena i između nožnih prstiju. Kraći nokti spriječavaju razmnožavanje bakterija pod noktima, a uz to potrebno je pranje duljih noktiju četkicom i sapunom svaki put prilikom pranja ruku. Redovito brisanje ruku papirnatim ručnicima jer sadrže manje bakterija od pamučnih ručnika.
  • Zdrav san svakodnevno spavanje najmanje 7 sati jača imunitet i smanjuje rizik od nastanka raznih bolesti, uključujući gripu i prehladu. (Pozor! Prekomjerno spavanje može imati suprotno djelovanje pa oslabiti imunitet.)
  • Boravak na svježem zraku prevenira nastavak gripe i prehlade.
  • Povremeni i manji unos alkohola neće naštetiti sposobnosti bijelih krvnih zrnaca da se obrane od infekcije i to u sljedeća 24 sata od konzumacije. 
  • Đumbir ima antivirusna i antibakterijska svojstva kojima jača imunitet i smanjuje rizik od nastanka gripe i prehlade.
  • Prikladno odijevanje tijekom nižih temperatura. Topla stopala smanjuju rizik od nastanka gripe za čak 67 %. Znanstvenici su otkrili da hladna stopala sužavaju krvne žile na području sinusa, čime se smanjuje dotok bijelih krvnih stanica i povećava rizik od nastanka infekcije.

 

Liječenje prehlade i gripe

Za liječenje prehlade i gripe mogu se koristiti lijekovi za sniženje temperature ako povišenje postoji. Kapi protiv curenja ili začepljenosti nosa koriste se u spoju s morskom vodom zbog prevencije oštećenja sluznice. Protiv upale grla uzimaju se pastile, a potreban je i pojačan unos C vitamina te dodataka za jačanje imuniteta. Antibiotici su nekorisni jer nemaju učinka.

Liječenje prehlade: redoviti odmor, topli beskofeinski napici, inhalacija (može pomoći).

Liječenje gripe: mirovanje kako bi se tijelo oporavilo i steklo snagu za borbu protiv virusa, pojačan unos tekućine, određeni antivirusni lijekovi koje liječnici pripisuju, ali i cjepivo.

 

Simptomi gripe  i prehlade

Simptomi i znakovi Gripa Prehlada
pojavljivanje sezonski (zima) tijekom cijele godine
nastupanje  naglo postupno
temperatura visoka normalna ili blaga
glavobolja redovito rijetko
bol u mišićima redovito rijetko
umor iscrpljenost /
kašalj suh blag
kihanje ponekad često
začepljenost nosa ponekad često
komplikacije često /


Trenirati ili ne?

Postoji tzv. ,,pravilo vrata" koje može biti nit vodilja onima koji ne pristaju biti bolesni i žele trenirati. Neka bezazlena stanja ne spriječavaju bavljenje aktivnostima, ali ponekad tijelo treba odmor i potrebno mu ga je priuštiti.

Ovisno o tome koji je dio tijela zahvaćen zahvaćen prehladom, razmislite o treniranju. Ako ste bolesni:

  • iznad vrata (simptomi: curenje nosa, začepljen nos, bolno grlo i glavobolja), blaga vježba je dozvoljena
  • ispod vrata (problemi s bronhima, težak kašalj, uznemiren želudac), onda prestanite s vježbanjem
  • s povišenom temperaturom, onda je potrebno obavezno ostati kod kuće, u toplom krevetu uz šalicu čaja

Ako se bavite treningom u teretani ili dvorani, imajte na umu da su i drugi ljudi oko vas te da svojom prehladom i nemarom možete postići da se više ljudi zarazi. Prehlada upozorava da je tijelu potrebno ojačati imunitet. Dozvoljeno je lagano biti aktivnim, no s održavanjem higijenskih navika i s obzirom prema svojoj okolini. Gripa je ipak stanje koje iscrpljuje čitav organizam i odmor je ključan za oporavak. 

Redovit unos vode u tijelo u spoju s uravnoteženom prehranom recept je za jak imunitet. Dodajmo tomu puno vitamina, minerala, boravak na svježem zraku i vježbu pa ćete dobiti sigurniji štit od ovih jesenjih dana i zime koja je tek pred nama.

Kristina Pavoković, instruktorica Krav Maga centar Zagreb

Pročitaj i:

Propriocepcija

5 razloga zašto bismo stoj na rukama trebalI uvrstiti u svoj trening

benefiti u svakodnevici