Ne bori se protiv nje. Datum objave: 17.07.2017

Prvi i drugi san

Davno je zaboravljeni dio ljudske psihologije probuđen do prije nekoliko stotina godina. Riječ je o ljudskome snu u dvjema različitim fazama: prvi i drugi san. Kad padne mrak, ljudi odlaze u krevet, ali onda, nekad iza ponoći, bude se, izlaze iz kreveta, jedu, druže se i sl., nakon čega bi se vratili spavanju dok ih sunce ne probudi.

Pri širenju struje i osvjetljenja, to je ponašanje izumrlo jer je izgubljen pojam „ugasiti svjetlo“. Sunce više nije glavno već onaj koji je zavrtio žarulju. Ipak, ljudi se bude i dalje u gluho doba noći. Koliko god umorni, genetička memorija ima ideju o prvom i drugom snu.
Do dana današnjeg, ljudi se bude po noći i okrivljuju „nesanicu“, iako je to često sasvim normalno i ponekad poželjno ponašanje. Zapravo, istražitelji sna postavili su ideje o prvom / drugom snu i ponašanju modernih ispitanika (držali su ih podalje od upaljenih žarulja). Saznali su da je vrijeme prije prvog i drugog sna najopušteniji dio dana, gotovo nalik meditaciji. Biokemijski, ispitanici između dvaju snova ispumpali su veliku količinu prolaktina, hormona koji se javlja nakon orgazma, za ugodan osjećaj.

Naravno, moderni spavači ovaj period doživljavaju najstresnijim. Pokušavaju prisilno zaspati, kao da je za san potrebno utrošiti istu količinu energije kao za deadlift od 250 kg. Neki uzimaju lijekove, a to u nekim slučajevima dovodi do slučajnog samoubojstva.

Što umjesto toga?

Ako imaš naviku buditi se usred noći, onda razmotri sljedeće mogućnosti:

  1. Nemoj ležati u krevetu. Ustani! Odradi nešto u čemu ćeš uživati, a ne nešto što će te stimulirati. Ako čitaš, uzmi knjigu. Nakon otprilike pola sata, vrati se u krevet. Nemoj se siliti na san, budi strpljiv. San je kao kipuća voda ili Djed Mraz, čini se sve većom iluzijom što dulje čekaš.
  2. Ako uistinu ne možeš zaspati, onda razmotri neke intervencije u prehrani. Nemoj odmah posezati za lijekovima koji uzrokuju ovisnost. Magnezij igra važnu ulogu u regulaciji sna. 400 – 500 mg magnezija prije spavanja ponekad djeluje trenutačno.
  3. Dodatno, ZMA je formula koja ne izaziva ovisnost. Opušta tjeskobu i ubrzava san, a za razliku od prepisanih pomagala za spavanje, ne utječe na memoriju i ne izaziva mamurluk. Dvije ili tri tablete 30 min prije spavanja učinit će čudo.

 

Preuzet prijevod s fitness-trening.com.

Izvor teksta

Pročitaj i:

Mentalne barijere

Benefiti u svakodnevici

Žene i trening